miercuri, 27 februarie 2013

The Best Years of Our Lives (1946)

Regizorul William Wyler nu a făcut niciodată un film slab sau ceva care să se apropie cât de cât de această categorie. Palmaresul său este unul uriaş iar simpla enumerare a câtorva titluri spune multe: Jezebel, Pe Aripile Vântului, Mrs. Miniver, The Heiress, Roman Holiday, The Desperate Hours, Friendly Persuasion, Ben-Hur, The Children's Story sau Cum să Furi un Milion. Se pare că actriţa sa preferată a fost Audrey Hepburn, pe care de altfel a şi lansat-o. Până la Roman Holiday, din 1953, Wyler a avut de lucru cu fantasmele şi efectele războiului al doilea mondial. În prima fază a arătat odisea unei femei din Anglia în timpul fugii armatelor aliate de pe plaja Dunquerque, în Mrs. Miniver, iar imediat după conflagraţie, în 1946, a evocat povestea a trei combatanţi de condiţie total diferită întorşi la viaţa lor de dinainte. Lumea găsită a fost cu totul alta decât cea aşteptată iar chinul reintegrării este prezentat onest şi corect, fără înflorituri. Un director de bancă rămâne pe dinafară pentru că, deh, în timp ce el se bătea cu japonezii prin Pacific, alţii i-au luat locul. Un altul, se trezeşte fără uniformă dar şi fără orizont. Cazul cel mai dramatic este cel al soldatului care se întoarce fără ambele mâini iar în locul lor au fost atârnate nişte cârlige.

Sunt trei drame a trei oameni proveniţi din lumi diferite: un burghez şi doi inşi din popor. Fiecare din ei trăiesc aceeaşi criză, cea a reintegrării - bancherul cu blocajul său profesional, şomerul cu dilema: munca sau mariajul, iar cel mutilat cu confuzia dacă logodnica sa îl mai ţine pe lângă ea doar din milă sau încă mai nutreşte ceva iubire. La acest microcosmos mai contribuie şi personajele feminine, diverse şi ele: o mamă complicată, o tânără plină de avânt şi o paraşută mai sadea. Cei mai frumoşi ani ai vieţii noastre a fost ultrarăsplătit cu statuetele Oscar - cel mai bun film, cel mai bun actor în rol principal (Fredric March), cel mai bun scenariu, cel mai bun actor în rol secundar, cel mai bun regizor. La categoria rolului secunar masculin câştigătorul a fost Harold Russell, un actor amator, care însă şi-a jucat propria drama, şi anume integrarea într-o lume total schimbată şi cu un corp mai redus.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu